Sunday, March 24, 2013

F1 2013 - Malezya grand Prix'si

Formula 1 de sezonun ikinci yarışını Sebastian Vettel kazanırken yarışa damgasını vuran takım içi mücadeleler  oldu.

Islak bir zeminde başlayan yarışta startla birlikte Alonso Massa'nın önüne geçti. İkinci virajda Alonso Vettel'in aracının arkasına dokundu. Çoğu zaman startta problemlerle boğuşan Webber ise Alonso'nun arkasından üçüncü sıraya yerleşti. Üçüncü viraja gelindiğinde Alonso'nun yere değen kanadından çıkan kıvılcımlar Alonso'nun darbeyi ucuz atlatmadığını gösterirken, Alonso hiçbir şeyden haberi yokmuşçasına Webber'i arkasında tutmayı başardı. İlk turun sonuna Vettel'in 3.5 saniye arkasında giren Alonso ilginç bir şekilde pite girmemeyi tercih etti. Start-finish düzlüğünde Webber'e geçilen Alonso için yarış ikinci turun ilk virajında sona erdi. Ön kanadı aracının altına giren Alonso direksiyon hakimiyeti olmadan kum havuzuna gömülürken yarışın başında yarış dışı kaldı. Yarışın başında Mercedes'lerin arkasına düşen Massa geride kalmaya başlarken Mercedes'ler Red Bull'lara yaklaşmaya başladı. Pistin kurumaya başlamasıyla Vettel ilk pite giren oldu. Zamanlama olarak oldukça başarılı olan bu taktik Vettel'in intermediatelarla yarışan bir grubun arkasına düşmesiyle taktiksel bir hataya dönüştü. Vettel'in kaybettiği zaman Webber'in pitten lider olarak çıkmasını sağlarken Mercedes'ler Red Bull'ları kovalamaya devam etti. Webber'in Hard, Vettel'in Medium lastikleri tercih etmesi ise ilginçti. Sert lastiklerin daha zor ısınması beklenirken Webber'in böyle bir problem yaşamaması, geçen sene Alonso (Medium) ve Perez (Hard) arasında yaşananları hatırlattı.

İlk dört arasındaki farkın 8 saniyeyi geçmediği bu süreçte Hamilton ilk pite giren olarak Vettel'in önünde ikinciliği elde etmeyi başardı. Bir sonraki pit stoplarında Vettel'in Hard, Webber'in Medium lastikleri tercih etmesiyse takımların sezonun başında lastikler hakkında yeterince bilgi sahibi olmadığını gösterir nitelikteydi. Yarışın yarısından itibaren beklenenden hızlı tempo nedeniye benzin problemleri yaşayan Hamilton geriye düşmeye başladı. Vettel'e geçilen Hamilton, Rosberg'in takibine girerken son pit stoplardan sonra çok ilginç bir yarış izledik.

Webber pitstopundan Vettel'in hemen önünde çıkmayı başardı ve pistin ilk bölümünde yerini korumayı bildi. Vettel'in yarışın o aşamasında daha hızlı olduğu gözükürken Red Bull pitiyle Vettel arasındaki diyaloglar çok ilginçti. Red Bull Vettel'i sakin ve temkinli olmaya çağırırken bir tur sonra olacaklar Christian Horner ve Adrian Newey'in bir kaç yaş birden yaşlanmasına sebep olmuş olabilir. 46. turda Webber'e çok yaklaşan Vettel Webber'in kendisini pit duvarına sıkıştırmasına rağmen 4-5 viraj boyunca süren bir mücadeleden sonra Webber'i geçmeyi başardı. O noktada çok açık olmayan bir şey Red Bull'un telsiz mesajlarının yayınlanmasıyla herkes tarafından öğrenildi. Vettel ve Webber pozisyonlarını korumaları konusunda takım tarafından uyarılmışlar ama Vettel bunu görmezden gelmeyi tercih etmiş.

Red Bull'a benzer bir problem de Mercedes'te vardı. Hamilton'ın benzin tasarrufuna olan ihtiyacı nedeniyle ona yaklaşan Rosberg Hamilton'ı geçip Red Bull'ların peşine düşmeyiş isterken Ross Brawn'la olan diyalogları herhalde uzun süre unutulmayacaktır. Ross Brawn'la Hamilton'ı geçip Red Bull'ların peşine düşmeyi isteyen Rosberg arasındaki tartışma çok izlenmeye değerdi. Red Bull'un lastik problemleri olabileceğini ısrarla söyleyen Rosberg Formula 1 pilotlarının mental kapasitelerinin ve analiz yeteneklerinin güzel bir örneğini sergiledi. Ross Brawn ve Mercedes'in bu konuda Red Bull'dan daha iyi bir iş çikardığını itiraf etmek gerek. Kuvvetle sonuca ihtiyacı olan bu takım için bu sonucu çöpe atacak bir hamlede bulunmamaları anlaşılabilir ve sanırım Rosberg de yarıştan sonra üzgün de olsa bunu anlamıştır.

Red Bull için ise durum oldukça farklı gözüküyor. Formula 1'de takım emirlerine karşı değilim ve bunların serbestçe yapılmasını sporun dürüstlüğü açısından önemli buluyorum. Ama takım emirleri sadece bu emirlere uyacak iki pilotu olan takımlar için işler. Bence Vettel'in takım emirlerine uymaması belki de daha hızlı gidebilecek durumda olan Webber açısından biraz haksızlık oldu. Takımın Vettel üzerinde kontrolünü kaybetmesi (yarıştan sonra takımın vücut dili ve konuşmaları buna işaret ediyor) bundan sonra bu cephede neler olabileceğini tahmin etmeyi güçleştiriyor. Kişisel düşüncem Vettel'in bugün bize neden 3 kere dünya şampiyonu olduğunu gösterdiği yönünde. Bu geçiş ne kadar tartışmaya açık da olsa bu tavır şampiyonlarla iyi pilotların nasıl ayrıldığının açık bir örneği. Tıpkı Rosberg'in asla bir şampiyon olamayacağını gösterdiği gibi Vettel de bize şampiyonların yapıldığı kumaştan olduğunu bir kere daha kanıtladı. ,Webber bu sonucun sezonununu rayından çıkarmamasına dikkat etmeli.

Raydan çıkmak demişken Ferrari ve Alonso'nun stratejik hatasına da dikkat çekmek gerekli. Geçen sezon sadece çok iyi pit stoplar ve operasyonel hatalar yapmamalarıyla şampiyonluk mücadelesine son yarışa kadar tutunan Ferrari bu hatasıyla geçen sezondan gerekli dersi çıkarmadığını göstermiş oldu. Alonso ilk turda 3.5 saniye kaybetmişken pitstopu geciktirip slick lastiklere geçmeyi hedeflemiş olabilirler ama pist kurudukça ve arkasındakilere geçildikçe Alonso'nun daha da fazla zaman kaybedeceğini düşünmek yanlış olmaz. Formula 1 takımlarının gökyüzü yerine hava durumu radarına ya da pist yerine bilgisayar ekranlarına baktıkları durumlardan biri Alonso'nun puan kaybetmesine neden oldu. Massa'nın hızına bakarak Alonso'nun yarışı kazanabileceğini söylemek zor ama yine de podyum mücadelesine girmemesi için bir sebep göremiyorum. Avrupa sezonu başlamadan bu puanları kaybetmek çok hoş bir şey değil. Avrupa sezonu başladığı anda gridin yeniden şekillenebileceği bir gerçek ve her takım bu noktada kaybettiği puanları ileride arayacaktır.

Bu noktada Lotus da Ferrari'yle benzer bir haftasonu geçirdi. Raikkonen liderlerin temposundan uzakta olmamasına rağmen stratejik noktalarda trafikle çok zaman kaybettiler. Lotus gibi nispeten kısıtlı imkanları olan bir takım için de bu puanlar ileride önemli olabilir.

Yarışın ilginç noktalarından biri de Force India ve McLaren'in yaşadığı pitstop problemleriydi. Force India iki aracını da yarıştan çekmek zorunda kalırken, Jenson Button ile McLaren iyi götürdükleri yarışta geriye düştüler. Pitstopların oldukça hızlanması takımları yeni şeyler geliştirmek zorunda bıraktı. Sanırım bu noktada McLaren ve Force India iddialı tasarımlarının kurbanı oldular. Sezon ilerledikçe bunu yoluna koyacaklarına şüphem yok ama özellikle Force India'nın kaybettiği puanlar Sauber ve Williams'tan hızlı oldukları bu dönemde kaçırmamaları gereken fırsatlar.

Sauber geçen yarışın aksine Hulkenberg ile sekizinci olurken bu sonucun yarışın başındaki performanslarıyla geldiğini söylemek yanlış olmaz. Gutierrez ortalarda gözükmezken Bianchi ile Marussia onlar için önemli olabilecek bir 13.lük kazandı.

No comments:

Post a Comment